In Geen categorie


De Stichting Geldbelangen is een actie gestart om de consumentenprogramma’s Kassa (BNNVARA) en Radar (AVROTROS) hun huidige zendtijd te laten behouden. Het programma Kassa is vorig jaar nog in Koudum geweest en de voorzitter van de Stichting Geldbelangen, Koudumer Rob Goedhart, is de laatste jaren regelmatig in het programma te zien. Stichting Geldbelangen behartigt namelijk de collectieve belangen van consumenten, MKB en ZZP-ers ten opzichte van verzekeraars, banken en pensioenfondsen.

In maart 2020 ging in Koudum bij Stichting Geldbelangen de vlag uit. Dat was vanwege een uitspraak van het Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening die besliste dat ABN AMRO teveel betaalde rente op een doorlopend krediet moet vergoeden. Het hijsen van de Koudumer vlag werd gefilmd door een ploeg van het programma Kassa. Het is Geldbelangen in de afgelopen jaren gelukt om banken teveel betaalde rente terug te laten betalen bij doorlopende kredieten met variabele rente. Alleen voor de banken van Credit Agricole Consumer Finance (w.o. Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) ging het al om 123 miljoen euro. En nu volgen ABN AMRO, Santander en HDV. En vast nog meer.

Maar dat had de stichting waarschijnlijk allemaal niet bereikt als consumentprogramma Kassa (BNN/Vara) niet een platform had geboden en er niet regelmatig aandacht aan zou hebben besteed en daarmee de publieke druk opvoerde. Ook met Radar heeft Geldbelangen onderwerpen op de kaart gezet: ‘Keurslijfpensioen’ (het slechte pensioen dat verzekeraars bieden) en verbeteringen voor het Kifid.

De NPO wil deze twee programma’s nu samen gaan voegen op de maandagavond. Daardoor gaat de zendtijd voor belangenbehartiging van consumenten van 1,5 uur per week naar 45 minuten per week! Geldbelangen vindt dat belachelijk! 1,5 uur is al niet veel. 45 minuten is veel te weinig! Dit soort programma’s kunnen alleen bij de publieke omroep. Bij de commerciële zenders doen ze dat niet. Daar zijn ze immers afhankelijk van het bedrijfsleven.

Verder moet bedacht worden dat juist via dit soort programma’s consumenten een kans krijgen hun krachten te bundelen. Verzekeraars hebben het Verbond van Verzekeraars en de banken de NVB om hun belangen bijeen te brengen, bijvoorbeeld in de lobby naar de politiek en als ‘gesprekspartner van het Kifid’. En vanuit hun leden (de verzekeringsmaatschappijen en banken) kunnen ze ook menskracht aantrekken.

Consumenten zijn niet zo goed georganiseerd. Ad-hoc bundeling verloopt vaak via porgramma’s als Radar en Kassa, die de signalen opvangen en er iets mee doen. Geldbelangen wil dat minister Slob ingrijpt en is daarom een petitie gestart. Het is bekend dat een kijker van Kassa ook een petitie is gestart. Deze petitie is al door bijna 100.000 mensen ondertekend. Geldbelangen ondersteunt ook die petitie, maar handhaaft ook de eigen petitie om via die weg mogelijk mensen aan te spreken, die niet bekend zijn met de andere petitie.