In Geen categorie

Vandaag meldt het Friesch Dagblad dat de spoorlijn Sneek-Stavoren mogelijk in 2035 opgeheven wordt. Het aantal reizigers op dit traject daalt al enkele jaren. Omdat het traject voornamelijk door jongeren gebruikt wordt en het aantal jongeren in deze regio verder zal dalen, is de verwachting dat het traject Sneek-Stavoren weinig toekomst heeft.

Opheffen is overigens één van de opties waar naar gekeken wordt. Twee stagiairs van hogeschool NHL Stenden in Leeuwarden werken aan een rapport om de toekomstopties op een rij te zetten. Het rapport is naar verwachting in februari klaar. Gekeken wordt ook naar het reizen van en naar de Randstad en aansluiting vanuit de Zuidwesthoek op het bestaande spoor richting de Randstad en op de eventuele komst van een Lelylijn. Zelfs een optie van een spoortunnel van Stavoren naar Enkhuizen wordt bekeken.

Volgens Prorail stappen op station Koudum-Molkwerum gemiddeld slechts 49 mensen per dag in en uit. Alleen station Hindeloopen scoort nog slechter, daar stappen 41 mensen in en uit. Ter vergelijking: in Workum bijvoorbeeld zijn dat er 789.

Als de lijn Sneek-Stavoren inderdaad opgeheven zou worden in 2035 zou dat betekenen dat deze lijn precies 150 jaar bestaan heeft. De spoorlijn tussen Leeuwarden en Sneek werd in 1883 in gebruik genomen en de de lijn Sneek-Stavoren in 1885. De spoorlijn werd aangelegd om de zuidwesthoek van Friesland beter bereikbaar te maken en om een betere verbinding tussen Leeuwarden en Amsterdam te bewerkstelligen. De veerdienst Enkhuizen -Stavoren werd namelijk in 1886 in gebruik genomen en deze sloot aan op de spoorlijn tussen Enkhuizen en Amsterdam.

Het artikel in het Friesch Dagblad eindigt met de constatering dat de huidige spoorconcessie nog tot 2035 loopt en dat opheffing van het traject op dit moment niet aan de orde is.