In Geen categorie

Rob Goedhart is een Koudumer met een gezond gevoel voor democratie. Hij maakt zich zorgen over de manier waarop de gemeenteraadsleden van Súdwest-Fryslân hun besluiten moeten nemen. Naar aanleiding van de volgens hem slechte aanpak van het college van B&W over de woningbouw in Koudum en de plannen voor de verhuizing van supermarkt Poiesz uit het dorpscentrum schreef hij een open brief aan de gemeenteraadsleden die hieronder staat:

Beste gemeenteraadsleden van Sud-West Fryslân

Op maandagavond 22 april waren jullie op bezoek in Koudum. Dorpsbelangen en Ondernemersvereniging Koudum wilden jullie informeren over de slechte aanpak van B&W wat betreft woningbouw en de zorgen omtrent verplaatsing van de Poiesz, met grote gevolgen voor het centrum van ons dorp.

Laat ik voorop stellen dat ik supergrote bewondering heb voor jullie raadswerk; vaak ook nog naast andere werkzaamheden. Maar ik maak me grote zorgen over de effectiviteit van jullie raadswerk.

De gemiddelde burger weet waarschijnlijk dat er één keer per maand een raadsvergadering is. Maar die burger weet waarschijnlijk niet dat er voorafgaande Commissievergaderingen zijn. En dat in die Commissievergaderingen de piketpaaltjes worden gezet over hoe er in de plenaire raadsvergadering gestemd zal worden. Zo’n Commissievergadering is dus heel belangrijk. Daar moet je als serieus raadslid goed beslagen ten ijs komen.

Ik was geschokt toen ik er bij jullie bezoek achter kwam dat jullie twee weken (!) voor de Commissievergadering niets wisten van wat er tijdens de Commissie door B&W aangereikt zou gaan worden. Jullie ‘verweten’ Koudum bijna dat men ‘te vroeg’ was met het geven van informatie omdat een voorstel van B&W nog ontbrak. Het blijkt nog erger: jullie krijgen pas donderdag de stukken voor een Commissievergadering op de dinsdag 10 dagen later. Voor- of nadeel dat daar twee weekenden in zitten?

Als je 11 dagen voor zo’n belangrijke vergadering – met voor de burgers belangwekkende maatregelen; zoals bij ons nu in Koudum – nog geen stukken hebt, hoe kun je dan als raadslid een weloverwogen besluit nemen? Waar halen jullie dan de tijd vandaan om eventueel nadere vragen stellen aan stakeholders? Hoe kunnen burgers dan (tijdig) om aandacht voor hun belangen vragen?

Ik snap niet dat jullie dit pikken. Misschien is deze gewoonte (B&W SWF levert laat de stukken in) er in de loop der jaren in geslopen, maar ik verzoek jullie dringend deze procedure aan de kaak te stellen en te zorgen dat je meer voorbereidingstijd krijgt. En de burger dus ook. Zo niet dan verlies ik mijn geloof in de gemeentelijke democratie.

Rob Goedhart,
Koudum