In Geen categorie

Menig varend toerist kent Koudum alleen van hotel-restaurant Galamadammen, gelegen aan het verbindingskanaal tussen de Morra en de Fluessen. Het horecabedrijf leed al jaren verlies, maar is nu mede door de coronacrisis ten onder gegaan.

Vandaag meldt de Leeuwarder Courant dat eigenaar Egbert Steenbergen zelf het faillissement aangevraagd heeft. Hij is sinds 2013 exploitant van het hotel, het restaurant en de jachthavens. De 25 werknemers hebben tot en met april betaald gekregen.

Er was hoop dat, na de investering van afgelopen winter in de zalen van het hotelcomplex, in 2020 weer voor het eerst de cijfers uit het rood kwamen. Nu de horeca sinds maart stil ligt, is daar geen kans op. “Corona is dus de spreekwoordelijke druppel geworden”, zo omschrijft een van de curatoren het vandaag in de Leeuwarder Courant, en hij voegt er aan toe dat voortzetting van het hotel op dit moment niet aan de orde is.

Via diverse kanalen wordt druk gereageerd op de sluiting van Galamadammen. Albert Hendriks, werkzaam bij Friesland Holland Tourist Information schrijft op Facebook: “. Dit is erg: Galamadammen, het bekendste, mooist gelegen en meest veelzijdige hotel-restaurant van Friesland Galamadammen aan het meer de Morre (Morra) in Koudum, in de zuidwesthoek van Friesland, is 19 mei 2020 failliet verklaard. Een uniek gelegen multi-activity-horecabedrijf met het mooiste uitzicht op het Friese merenland.” . Hij plaatst bij zijn Facebookpost bijna tachtig foto’s van hotel-restaurant Galamadammen en van het uitzicht over en vanaf het terras.

Omrop Fryslân houdt het bij een kort berichtje: ” Hotel Galamadammen in Koudum is failliet. Het hotel met 44 kamers ligt aan de vaarroute van het Johan Frisokanaal en heeft onder andere een restaurant, café en binnenzwembad. Het terras van het hotel was in 2014 als zesde geëindigd in de top 100 van beste Nederlandse terrassen. Galamadammen was daarmee het beste Friese terras. In 2019 is het hotel nog grondig verbouwd, om zo ook grotere groepen te kunnen ontvangen. Het is onduidelijk wat het faillissement betekent voor het personeel.”

Op Twitter reageren mensen teleurgesteld, met kreten als “Zonde!”, “Oei dit is wel heel jammer’ of ” Wat spitich! Wy sieten der graach!” ” Zonde… mar siet der al in skofke oan te kommen. Je koenen der prachtig sitte.”
Vaak worden de kreten van teleurstelling gevolgd door een hoopvol: “Ik hoop dat deze locatie snel een nieuwe eigenaar krijgt zodat de zaken en personeel voort kunnen.” Ook worden er herinneringen opgehaald: “Wy sieten der wol as tuskenstop. It (s)iet dêr hearlik!”, of: “Daaldersk plakje”.