Normaal gesproken organiseert de optochtcommissie om de twee jaar tijdens de Koudumer Feestweek een grootse optocht met versierde wagens. De laatste optocht was tijdens de Feestweek van 2019, dus 2021 zou weer een optochtjaar zijn geweest. Maar in 2020 was er vanwege de coronamaatregelen helemaal geen Koudumer Feestweek en in 2021 was het noodgedwongen nog een ingekorte Feestweek, zonder optocht. Daarom heeft de optochtcommissie besloten om tijdens de Feestweek 2022 weer een optocht te organiseren. Tenminste, als er voldoende deelnemers voor de optocht komen. Lees hieronder de oproep van de Optochtcommissie.
Beste buurtgenoten, vriendenploegen, verenigingen, families en kennissen,
Vorig jaar kon de optocht helaas niet door gaan. Reden te meer om er dit jaar wel voor te kiezen een optocht te houden, tijdens de Feestweek editie 2022! Wat hebben we hiervoor nodig: trekkers, wagens, leuke ideeën, enthousiaste bouwers! Laat zien wat je kunt en geef je op.
De optocht kan doorgaan als er minimaal tien deelnemers zijn en zal worden verreden op vrijdagochtend 9 en zaterdagavond 10 september 2022.
Lijkt het je wat en wil je meedoen? Lees dan ter informatie de onderstaande punten even door en geef je vervolgens op!
Uitgangspunten voor de deelnemers:
- Meedoen is belangrijker dan winnen (groot, luxe en duur is dus niet de bedoeling).
- Maximale kosten € 500,= (verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de wagenbouwers zelf, aangezien dit niet controleerbaar is). Houd je hier aan, zodat het voor een ieder leuk is om deel te nemen (meedoen is immers belangrijker dan winnen)!
- Minimale afmetingen van de wagen 2 x 4 meter.
- Vrije keuze voor een thema.
- Bij meerdere dezelfde thema’s geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt!
- Alle deelnemers ontvangen een bedrag als bijdrage voor deelname. Over de hoogte van dit bedrag wordt nog nadere informatie verstrekt. Het totaalbedrag wordt na afloop van de optochten uitgekeerd.
Aanmelden: vóór 15 mei aanstaande bij:
– Reina Wieling, reinawieling@hotmail.com, 06-22469155
Bij opgave a.u.b. de volgende gegevens doorgeven: naam van de buurt/bouwploeg, naam en adresgegevens van de contactpersoon inclusief emailadres en mobiel telefoonnummer, IBAN-rekeningnummer en het thema. Ook als alles nog niet precies bekend is, wel graag alvast opgeven! We willen graag weten of we door kunnen gaan met de organisatie.
We hopen dat wij door jullie deelname een optocht mogen organiseren!!
Met vriendelijke groeten,
de Optochtcommissie
Extra informatie over de optocht voor nieuwkomers
Speciaal voor nieuwkomers in Koudum: een van onze redacteuren, toen ook net nieuw in Koudum, heeft in 2017 met de optocht meegedaan en schreef daarover onlangs twee columns. Die zijn hier te lezen: column 1 en column 2. Maar laat je daar vooral niet door afschrikken en bekijk het filmpje van Jan Droogsma van de optocht van 2017 of kijk op YouTube naar nog meer filmpjes van eerdere optochten. En als je twijfelt over al dan niet meedoen: gewoon opgeven en niet wachten tot het laatste moment en de laatste smeekbeden van de Optochtcommissie!