Koudum.nl

Douwe van Epemastraat

De naamgever van deze straat is Douwe Hessels van Epema die net als zijn vader Hessel Douwes van Epema grietman was van de toenmalige grietenij (gemeente) Hemelumer Olderferd en Noordwolde (H.O.N.). Zij bestuurden de grietenij in de woelige periode eind 16e respectievelijk begin 17e eeuw toen de Noordelijke Nederlanden zich los hadden gemaakt van de Spaanse bezetter en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden een hoofdrol opeiste op het wereldtoneel. Dankzij de bloeiende handel werd in Nederland veel geld verdiend. De Zuidwesthoek van Friesland was een zeer welvarende regio, hier legde men zich toe op de “logistieke dienstverlening”. Vele Zuidwesthoekse schippers en matrozen zorgden dat de handelswaar over de gehele wereld vervoerd werd. De steden Workum, Staveren en Hindeloopen staken geld in de bouw van grote nieuwe kerken met hoge torens die de schippers konden gebruiken als landmerken voor de navigatie. H.O.N. wilde niet achterblijven en onder leiding van Douwe van Epema werd in 1614 begonnen aan de bouw van een kerk met toren in Koudum, in 1617 werd de nieuwe kerk in gebruik genomen. De toren was volgens de verhalen ruim 60 meter hoog, twee maal zo hoog als de huidige kerktoren die rond 1850 is gebouwd. Door de Koudumer bult was men extra in het voordeel, volgens de overlevering kon men bij goed weer vanaf de spits met een kijker de grote VOC schepen op de rede van Texel afzonderlijk onderscheiden. De Epema’s waren van adel en woonden op Epemastins, men weet door oude kaarten dat dit landhuis ergens westelijk van de kerk gestaan moet hebben, wellicht op de plek van de Douwe van Epemastraat. Tot en met de jaren 60 was hier niet meer dan een zandpad genaamd “Achter de Tuinen”, het meest romantische plekje van Koudum dat grote aantrekkingskracht had op “tortelduifjes”. Het zandpad en de tuinen werden opgeofferd, men realiseerde hier de Douwe van Epemastraat een “tarredyk” met een wijkje van ongeveer 25 “bejaardenwoninkjes”. Slecht gebouwd, veel voor weinig, zijn ze nu na ongeveer 40 jaar gesloopt om plaats te maken voor 36 moderne huur- en koopwoningen die momenteel in aanbouw zijn.