In Geen categorie

Het is lastig om in deze coronatijden iets te organiseren. Toch hebben Culturele Stichting De Súdwester en De Klink in Koudum de handen ineengeslagen om ‘de filmavond’, een fenomeen van weleer, nieuw leven in te blazen. Op vrijdag 23 oktober om 20.00 start in De Klink de Filmavond nieuwe stijl, volledig corona-proof. De zaal is open vanaf 19.30 en de entree is € 7,50, inclusief een consumptie vooraf.

Tijdens de eerste filmavond van dit decennium zal een echte klassieker worden vertoond. The Piano (uit 1993) van Jane Campion is volgens de BBC de beste film ooit gemaakt door een vrouwelijke filmmaker. De film won drie Oscars en een Golden Globe. In Trouw werd deze zomer nog eens uitgelegd waarom The Piano zo goed is. De krant wijst onder andere op het grootse avontuur, de muziek (van Michael Nyman) en de opmerkelijke hoofdrolspeelster, Holly Hunter die voor deze rol een Oscar kreeg.

Holly Hunter speelt in The Piano de tengere, stomme vrouw Ada Mc Grath die in het negentiende-eeuwse Schotland wordt uitgehuwelijkt aan een kolonist in Nieuw-Zeeland. Samen met haar dochtertje Flora en haar piano arriveert ze per boot in een ruige dichtbeboste wereld waar haar nieuwbakken echtgenoot weigert haar geliefde muziekinstrument de heuvel op te dragen.

Je weet vanaf dat moment dat het huwelijk gedoemd is te mislukken. Ada ‘spreekt’ via haar piano. Haar echtgenoot Alisdair Stewart hoort niets, maar buurman George Baines (Harvey Keitel met Maori-tatoeages) des te meer. Hij hoort haar ‘stem’, en zorgt ervoor dat ze kan spelen. Tussen de twee begint een geheim liefdesspel waarbij Campion aloude voorstellingen omdraait: niet de vrouw maar de man verschijnt volledig naakt en kwetsbaar in beeld. Meer dan om seks gaat het om erotiek en verlangen, ook dat maakt The Piano zo speciaal. Je ziet de hartstocht ontbranden en het vuur oplaaien.

Ada is niet stom geboren, ze heeft op haar zesde besloten om niet meer te praten. Zo zorgt Campion ervoor dat het gaat om het ontdekken van Ada’s stem, om haar te leren zien als mens, als vrouw en uiteindelijk als kunstenaar. Van belang is dat Campion antropologie en schilderkunst studeerde voordat ze een filmopleiding volgde. Ze weet iets van mensen en beelden, The Piano is daarvan het zuivere bewijs.

Ada ‘spreekt’ via haar piano. Haar echtgenoot hoort niets, maar haar buurman des te meer. Hij hoort haar ‘stem’ en zorgt ervoor dat ze kan spelen. Er ontstaat een onverwachte en diep sensuele relatie tussen beiden. In dit grootse liefdesverhaal herwint Ada de zeggenschap over haar eigen leven.