In Geen categorie

door Jan Eisma

Op een van de eerste dagen van Februari ben ik welkom bij garage Smit. De lente lijkt al te zijn ingetreden in een tijd dat we anders soms schaatsten. Garage Smit maakt een vorstelijke indruk. Ik tank eerst maar even bij de onbemande pomp en word later welkom geheten door Martijn. Wij gaan zitten aan de huiskamertafel in de showroom.

Martijn legt uit dat de wasruimte met doe-het-zelf-hogedrukspuiten niet meer voldeed. De omzet nam af en dat was ook te wijten aan de ontregelde muntenslikker, die de spuiten veel te lang liet werken voor één muntje. Begin 2019 werd het besluit genomen om een nieuwe autowasstraat te laten bouwen en begin 2020 werd de eerste auto gewassen.

Ik wist dat ik naar garage Smit zou gaan, dus ik had een modderweggetje opgezocht. Onze auto zat tot aan het dak onder de prut. Op advies van Martijn nam ik het duurste menu (± €13), want dan werd ie ook gewaxt. Ik sputterde nog wat: als hij niet goed schoon zou worden zou het achtergebleven vuil ook ondergewaxt worden. Andries verzekerde dat ik daar niet bang voor hoefde te zijn. Deze wasstraat was kwaliteitsspul.

Aan tafel was inmiddels ook vader Henk aangeschoven, die vertelde dat hij niet meer achter de garage woonde, maar op de Lytse Morra. Zoon Martijn is verhuisd naar het huis achter de garage met zijn vrouw en twee (bijna drie) kinderen.

Ik haal met Henk wat herinneringen aan wijlen zijn vader Andries op, die in Oudega een garage runde en toen Datsun dealer was. Henk kreeg de techniek dus met de paplepel ingegoten. Vader Andries had een Datsun motor in de kelder en was daar vaak mee aan het experimenteren. Henk legde uit dat zijn vader toen al bezig was om waterstof als energiebron te ontwikkelen.

Het merk Washtec van de nieuwe wasautomaat is niet zomaar gekozen, want ook de huidige hogedruk spuiten zijn van dat merk. Storingen zijn zeldzaam, en dat komt misschien omdat de apparaten van Duitse makelij zijn. Alleen de muntjesautomaat was wat te klantvriendelijk dus……

Alles werkt automatisch, de klant kan zelf bedienen en er hoeft in beginsel geen Smit aan te pas te komen. Je rijdt de auto in de wasloods, totdat het rode licht gaat branden, je voert je pinpas in en wat toetsindrukken en klaar is Kees. 8 minuten later (het langste programma) en je denkt dat je in een nieuwe auto rijdt.

Omdat er altijd toch een menselijke backup moet zijn voor het zeldzame geval van een storing, is de wasstraat open van 8.00 tot 21.00 uur.

Garage Smit verhuurt ook nog een trilmachine, een tegelknipapparaat, een kleine verhuiswagen en een kraan voor maximaal 10 ton, die dan meestal bemand wordt door Andries.

Als bootjesman kan ik het niet laten om te informeren naar de “Moeders Angst”, een forse open motorpraam die meestal onder de Kramersbrug ligt. Die is van Andries en Martijn; zij varen soms met kleine groepjes tot maximaal twaalf man. Dat is een hobby die soms ook nog wat geld oplevert.

Als laatste vraag ik voorzichtig aan welk bedrag ik moet denken bij deze investering. Martijn meldt dat het hele spul een kwart miljoen heeft gekost.

Ik loop naar buiten om mijn auto uit de wasstraat te halen en loop erom heen en stel vast dat hij er weer spic en span uitziet. Dat mag ook wel voor een investering van een kwart miljoen, denk ik dan, maar dat is natuurlijk mijn ingeboren krenterigheid.

Het lijkt net of het leven lichter is met én een glimmende auto én de lenteachtige Februarizon. Ik denk dat ik wel een vaste klant word…..